RSS
Daisypath Anniversary tickers

Anugerah DIA

Lilypie Pregnancy tickers

indah remajaku epi 4

Hari-hari berlalu riang.Hampir sebulan sekolah bermula,aktiviti sukan pula diperkenalkan.Aku bersama rumah sukan Rufaidah ataupun Merah.Minat aku pada bola jaring mendorong aku untuk menawarkan diri menjadi wakil rumah.Rasa janggal pada awalnya bila terpaksa berdepan dengan senior yang nampak kuat.Tetapi minat yang mendalam menyebabkan aku tekad untuk menjadi yang terpilih.

Kejuaraan pertama diperingkat sekolah menjadi milestones kepada aku untuk mencuba nasib menjadi wakil sekolah.Aku minta izin dari ayah.Ayah muncung tanda tidak bersetuju.Ayah mahu aku menumpukan perhatian pada pelajaran.Tetapi,Shuli juga turut serta.Aku tak mahu ketinggalan.

Saat pemilihan di adakan,aku secara senyap2 membawa baju sukan ke sekolah.Izin dari ayah,aku abaikan.Bila sampai di sekolah,barulah aku menelefon ayah,mengatakan aku akan balik lewat petang.Ayah kecewa.Tapi aku seperti tidak kisah.

Pemilihan dijalankan di bawah pengawasan cikgu.Aku terpilih!! Bagaimana harus aku memberitahu ayah berita ini.Berita ini pasti mengubah jadual harian kami.Bermakna,ayah terpaksa datang balik  ke sekolah di sebelah petang untuk mengambil aku sehabisnya latihan yang akan berlangsung hampir setiap hari.Ayah membangkang.Aku menangis.Keinginan aku terlalu kuat! Aku minta berkali2.Ayah diam tanpa sepatah kata.Menzahirkan yang ayah sebenarnya tidak suka dengan tindakan aku.

Aku tanpa rasa penat stay up di sekolah hampir setiap hari selepas habis sesi sekolah.Tidur sekejap di kelas seorang diri,ke tandas sekolah menukar pakaian.Nekadnya aku mengejar minatku.Hampir 5 tahun keadaan aku begitu.Ayah setiap kali akan membantah tetapi merelakan dalam keterpaksaan kedegilan anak kecilnya ini.Ayah makin lama semakin menyokong minatku.Pelajaran aku langsung tak terjejas.Aku masih di tempat pertama untuk setiap kali exam.Ayah puas barangkali.

PMR,minatku masih begitu.Ayah ragu untuk membenarkan aku.Aku pada waktu itu sudah mula matang.Aku memujuk ayah hingga diberi izin.SPM juga begitu bahkan kemuncak minatku bila mana aku diminta untuk menjadi wakil negeri bermain bersama pelajar dari sekolah cina.Ayah diam seribu mendengar cerita aku..Aku tahu ayah pasti takkan membenarkan aku meneruskan minat ini..Dengan kerisauan pada SPM yang bakal mencorakkan masa depan aku,aku akur dan menolak tawaran tersebut..kerana ayah,aku di sini sekarang!

2 comments:

Fatin Rozik said...

kerana kamu..kami adik2 xduk asrama..hehehe...hebat pengorbanan cik ayh ata kito g skoloh..pg2 ari turun doh..kul 6.15...trigt time ayh sakit..pas je smaye subuh,,trus turun dr umah..balik2 je trus g hospital...redah ujan yg lebat ngn cik..nek unser mse tu..lebat sgt2..hebat sunggguh cik nge ayh..miss them!

InoueRozik said...

tau xpe...cik pecut keto 10 min jah ke naim.hebat cik....super woman la org kato

Post a Comment