RSS
Daisypath Anniversary tickers

Anugerah DIA

Lilypie Pregnancy tickers

semua milik DIA

Malam tadi saya tidur agak lambat dek kerana my ear's notes aren't completed yet.It was about 2 am when i finally laid back on my hard bed trying to sleep.Masa dalam tengah proses menyiapkan note,laptop tak pula tutup.Di buka all night long up till 2 am.Tetapi email2 yang masuk , i just ignored them all and focussed on this one important target i needed to reach.Because of my ignorance,i neglected one extremely important email about our deary Ami.

Not untill i woke up the next morning,then i knew something that tore my heart badly.Ami just loss her dad 2am,this morning,the same time i went to my bed.And what make it looked more bad,i didn't even read the 1st email from Ami telling everyone that her dad was on the way to the hospital and she asked for her friends to pray for the best.


After finishing my bath and Dhuha pray,i left home early to Ami's house straight away.Suprisingly,she didn't even cried a drop.Calmly she told us about the details and smiled all way through!Deep inside me,i'm myself not even know,how am i going to react for this kind of situation.

Innalillahiwainnailaihirajiuun

From ALLAH we come and for sure to HIM we'll be returned to!

Moga beliau berbahagia menjadi kekasih Allah di sana dan bergembira kerana telah kembali kepada rahmat kasih sayang ALLAH.

And for Ami,ALLAH gives you this kind of hardness just simply because HE LOVE YOU!Be a solehah daughter that never forget to pray for the one that gives life to you!May Allah give the strength to you and insyaALLAH,we'll be always here!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bila telefon soalan pertama ayah "Inoue sihat? Tak sakit perut doh?" Then followed by another routine Q " Study boleh ke?Mane senang dengan yang dulu?" .Ayah kurang bercerita dengan anak-anak.Selalu kalau telefon ayah hanya akan cakap paling lama 5 min.Bila ayah nak stop cakap,ayah MESTI akan tanya "Inoue ade nak oyat gapo2 lagi x? Kalu ado,oyat la,ayah dengar"...and me,i will end the conversation just by telling him "NO"~..SO each time,the call just ended up by those word :NO!

Cik,sangat berbeza dengan ayah.Cik suka bercakap.Mengadu dia penat kena lipat kain banyak,basuh baju,jemur baju.Nak sapu rumah yang bersepah.Selalu saya telefon cik waktu cik nak siap-siap ke sekolah.Mesti tak dapat nak cakap lama.Sebab selalu waktu tu,cik agak kalut.Nak pakai baju,nak kejut adik solat,nak jemur baju.Cik dia selalu mengaji Quran sebelum turun ke sekolah.Lepas mengaji,cik akan turun jemur kain dan hantar adik ke sekolah.Bila balik sekolah,cik kena masak sebab anak2 perempuan dia semua jauh dari cik.Kesian cik,penat berkerja tak hilang tapi dah kena mula kerja di dapur.Selalu kalau ada along,atau ateen atau saya,cik memang takkan masuk dapur.Cuma akan jadi komander yang memberi arahan.Bila cuti 3 bulan ,mesti saya yang akan masak sepanjang 3 bulan tu,hingga kadang2 saya rasa sangat bosan!Pernah suatu hari,lewat tengah hari,saya telefon cik di sekolah dan cakap,saya tak nak dah masak .Tak tahu nak masak apa! Pening fikir! Cik membalas " Hah,tu baru 3 bulan,cuba bayangkan cik ni dah puluh2 tahun tak penah mengadu bosan pun!" .Terkedu saya.Bukan senangkan nak jadi seorang ibu,seorang isteri,dan seorang menantu,seorang yang berkerjaya!Semua susah dan memerlukan pengorbanan yang besar.

Saya paling suka mesej cik sebab bila reply,cik mesti bagi ayat2 sastera bak sang kekasih bermain kata dengan kekasihnya.Ayat2 cik sungguh jiwang hingga kadang2 saya rasa terharu.Bila minta cik doakan apa2 yang saya nak buat,cik mesti cakap :



"Doa cik kepada anak2 sepanjang hayat,Anak2 anugerah terindah untuk cik.Doakan yang terbaik untuk keluarga kita"

Sungguh,kematian itu sebagai satu peringatan.Saya belum bersedia untuk kehilangan mereka.Saya masih tak mampu untuk menghadapi saat dimana bila saya rindu mereka,saya dah tak boleh mendengar suara mereka.Bila saya sedih,mereka tiada untuk mendoakan saya.Bila saya tak dapat jawab exam,mereka tak ada untuk menenangkan saya dan bila mana saya dambakan doa dari mereka,mereka tiada untuk doakan saya!Saya masih tak mampu!

Saya tahu ,mereka anugerah ALLAH untuk saya.Melihat mereka sahaja sudah mendapat pahala.Saya tahu,apa sahaja milik ALLAH dan setiap semuanya akan kembali kepada ALLAH...Tapi hingga sekarang saya tak sanggup lepaskan mereka lagi!

Moga ALLAH memberi yang terbaik untuk ayah dan cik saya.Saya telah banyak mennyinggung hati keduanya terutama ayah.Luka yang saya hiriskan pada mereka,hanya ALLAH yang mampu ampuni saya.Saya tahumereka memaafkan setiap kesalahan saya sebab kasih mereka tak pernah bersyarat.....Kalau saya buat silap,mereka maafkan.Saya sakiti mereka,mereka tetap melayan saya sebagai anak manja.Kadang2 saya pentingkan diri,tetapi mereka setiap saat memikirkan kebahagiaan anak2.Sungguh,cinta mereka tanpa SATU SYARAT sekalipun! Biar hodoh,biar buruk,biar jahat,Inilah anak yang mereka sayangi dan cintai.Moga saat saya punya keluarga sendiri kelak,dia yang bakal menjadi suami saya mampu menandingi cinta tanpa syarat ini dan saya sendiri mampu menjadi ibu terbaik untuk anak2 saya kelak.Dan suami saya kelak memberi saya peluang untuk berbakti kepada cik dan ayah yang telah membesarkan saya sebelum saya bersatu dengannya.

"Moga saat mereka pergi menghadap ALLAH adalah saat di mana saya paling redha"



Moga Allah beri saya kesempatan untuk berbakti pada cik dan ayah

Berikan kesihatan kepada mereka
Hidupkan mereka dalam keamanan dan ketenangan Islammu ya ALLAH
Jauhi mereka dari malapetaka dan bencana
Lindungi mereka dari fitnah syaitan,dajjal dan fitnah manusia
Permudahkan segala urusan mereka
Luaskan rezeki mereka
Satukan mereka dalam kasih sayangMu
dan kurniakan mereka anak yang soleh yang mampu untuk mendoakan mereka kelak
dan ALLAH,jadikan mereka ahli jannah tertinggiMU!

Ameen
Wallahua'lam

p/s : i call my mum-cik~ sort of family's way of calling the mother.

1 May2010
"after tahlil untuk ayahanda Ami Farhani yang pergi meninggalkan dunia penuh dugaan"

1 comments:

Ami Farhani MNA said...

Salam inoe

terima kasih :)

Post a Comment