RSS
Daisypath Anniversary tickers

Anugerah DIA

Lilypie Pregnancy tickers

garis mula

Bismillahirahmanirrahim......

Alhamdulillah,setelah lama menyepi dari sini,tangan ni cuba2 juga untuk menaip sesuatu.Diam bukan kerana sibuk mahupun tiada masa..tapi kekeringan idea.Apakah yang mahu ditulis atau dikongsi.Bila lama blog ini dibiar tanpa tulisan,ada juga offline mesej merindui tulisan tak seberapa ini.Rupanya blog usang ni menjadi kerinduan pada sesetengah orang.Terima kasih kamu.Saya sayang kamu.Moga kamu juga akan diberi  yang terbaik dan terindah dari ALLAH!

Dah lebih sebulan saya berada semula di Mesir selepas kemeriahan Syawal di Malaysia.Selalu syawal,sibuk bakar biskut,buat kek,masak rendang.Tapi tahun ni,balik sembahyang raya je,terus semua jadi cheff2 terhebat.Kenduri yang terbina hasil dari pengorbanan setiap insan dalam keluarga,dari ayah sampai ke adik!

Ok,mula2 sampai di Mesir hari tu,masing2 balik ke rumah lama.Rumah untuk kehidupan baru kami masih tiada.Karenah arab yang pelbagai betul2 menguji kesabaran dan keupayaan menahan kemarahan.Seminggu kami keluar berulang alik di sekitar Abou Rish mencari rumah yang sesuai.Ada yang murah tapi jauh,yang dekat mahal melambung.Dah ada yang berkenan,tuan rumah buat perangai.Kalau ikutkan hati memang mahu saja dirembes2 keluar kemarahan yang ada.Tapi ini baru sekecil2 ujian untuk membina kehidupan baru ini.Alhamdulillah,berkat doa kami akhirnya settle down di sebuah rumah yang agak selesa dan cantik.Rumah yang baru siap,walaupun agak jauh dari U.

We were just finishing our 1st round this year,Internal Medicine last Saturday by the MCQ exam.All went well though we're still trying to absorb this new life as a husband and a wife! And now,kami dalam round "pediatric" which will be,InsyaALLAH my future sub-specialist.(hoho).

End of my personal update.

MANISNYA CINTA INI

Bila dah kahwin ni,setiap kali jumpa,orang akan tanya.Apa perasaan selepas kahwin? Tenang? Gembira? Rasa aman? Selalu saya akan senyum mencari jawapan yang sesuai.Semua yang indah itu saya rasa.Yes,tenang...gembira....aman...semua istilah yang sepatutnya jiwa kita rasa bila kita jauh dari dosa.Tak perlu gusar lagi untuk memandang dia,tak perlu bimbang untuk beriringan berjalan dengan dia,tak perlu gundah bila tangan menaip SMS mengatakan " I love you" dan tak perlu gusar pandangan orang lain bila erat tangan berpegangan.Indahnya cinta yang halal ini! Itu saya rasa..

MENERIMA DAN DITERIMA
We call this as the "crucial period" of get knowing each other.Kami masih terlalu muda dalam usia rumahtangga ini.Seakan kanak2 yang masih try untuk "support the head up"..huhu....Masa inilah kita nak mengenali siapa dia,apa yang dia suka,apa yang dia tak suka kita buat,apa rule yang patut kita ikut,apa kegemaran dia,apa habit dia(bad or good) and alllll things about him! Yes,MENERIMA! Menerima dia sebagai mana dia yang ada di depan kita.Mungkin sebelum ini,what inside is inside.But then,living together reveals everything.Toleransi paling penting as we are adapting the new people try to be as a big part of our life! Masa ni la kita nak belajar untuk tolerate apa habit dia dan melatih diri kita untuk MENERIMA without complaining a lot!

Diterima...Kita perlu menerima dia dan kita juga perlu untuk diterima.Bagaimana untuk diterima? 1st,get yourself prepared to be a wife.How? Taat dan patuh! Yes,being a wife means that your husband is the boss of everything you do.Bahkan kalau manusia itu dibenarkan sujud kepada manusia yang lain,nescaya akan disuruh isteri itu sujud pada suami..Listen,and listen and obey! Do the things according to his rule and of course Allah's rule and kita boleh memilih which syurga to be entered! Allah,besarnya nikmat menjadi seorang isteri yang taat! Also,absorb yourself in this new life by making yourself as flexible as you can.You are now trying to fit in this new dimension of life that really need you to change your principle and way of acting.Apa yang dia tak suka,it's ok to do for the 1st time as this 1st time mistake akan membuka ruang untuk kita tahu apa yang tak patut kita buat.Dari mistake ini,we turn around and take another route,doing it in the way that make him smile.Buat salah dan tahu itu salah dan baiki salah itu dan jangan ulang salah itu lagi!

SABAR...TENANG.....SENYUM SOKMO

Jangan sekali2 biarkan masam itu ada pada muka(peringatan utk diri sndiri).Be the sweetest,cutest bila berada dengannya.Jangan biarkan emosi mengawal tindakan kita.Kita pun sangat tak suka bila orang moody tunjuk moodynya kat kita.Rasa gembira boleh hilang bila tengok muka yang seakan nak makan semua orang di depan.Tak salah nak rasa moody but please,never let it shows on your face! It'll affect other if you don't realize.

Contoh,kita tengah moody,duduk sorang2 dkt blakang kelas,tengah fikirkan problem yang sangat besar sedang berserabut kepala.Tiba2 ada kawan datang dengan senyuman ceria tanya pada kita "Hai kamu,lama tak jumpa.Sehat?" Lantas dengan moodynya kita jawab "Hai,takkan klu tak sehat boleh duduk dalam kelas ni plak" ...Erk,apa rasa orang yang tadi seronok menegur kita? Sebab moody yang tak tentu hala tu,dah buatkan mood orang lain terjejas.Yang terasa kat hati apatah lagi.Niat untuk beramah mesra tapi lain plak yang dapat.Tak salah kalau kita lontar sekejap moody tu dan jawab dengan senyuman.Sekurang2nya, walaupun kita moody,kita tak la mengguris hati orang yang caring tentang kita.SO,never let the emotion control you and you done bad in front people that care and love you!
Senyum sokmo,hati suka mahupun duka!


LATIH DIRI UNTUK PUAS
Just accept the thing as the way they are.Kalau ada salah yang tak patut, use the right method to make it right. Cover up all the mistake and kelemahan by looking up at the good thing they did to us.Gantikan sikap cuai dia dengan kemurahan hatinya untuk sentiasa senyum pada kita,gantikan sikap pelupa dia dengan kelembutan jiwanya memujuk kita saat kita sedih,gantikan sikap garangnya dengan kesanggupan dia membersihkan rumah setiap hujung minggu.Hah,is that wonderful?? Cover up the bad with good akan pasti menenangkan jiwa dan perasaan kita.Setiap kelemahan yang ada jangan dibangkit tapi, tutupilah ia dengan menghargai kebaikan nya pada kita.






Panjang pula rasanya bual2 ringkas hari ini.Perjalanan yang di peringkat garis mula ini masih panjang untuk dilalui.Terlalu banyak yang masih perlu dipelajari dan dihadam untuk menjadikan rumahtangga ini sebuah beit muslim yang terbina untuk memperkuatkan Islam.Saling bersandaran saat susah dan senang untuk mengharungi badai dunia penuh fitnah dan cabaran ini.Doa pada DIA untuk mewarnakan  rumah tangga ini dengan mawaddah dan rahmah,juga dijauhkan dari sengketa dan salah faham.

Terus kekal dalam kebahagian.Apa itu bahagia? Bahagia itu bila kita rasa tenang.Dan semoga rumahtangga ini sentiasa dilimpahi ketenagan yang membahagiakan!

yang mendatang

Alhamdulillah..yang dirancang semua dah selesai.
Penat lelah berhabisan tenaga cik ayah,along,adik2,sedara mara pun dah hilang.Syukur padaNYA yang memberi kemudahan sepanjang perancangan dan pelaksanaan sebuah program yang insyaALLAH berterusankesannya hingga ke syurga kelak.

Yang dirancang sudah berlalu
Yang mendatang bagaimana pula?
Inilah nilai sebenar sebuah akad.
Mampukah aku kelolai sebuah kehidupan baru yang tak akan pernah sama dengan sebelum ini.Mampukah perkahwinan ini menggapai redha Allah dan seterusnya memberi kehidupan penuh barakah

Astagfirullah..sungguh kami bertaubat atas dosa2 silam kami dengan harapan
pada yang Maha Pengampun  menghapuskan noda2 hitam dan memberi hamparan
baru yang putih bersih untuk kami berdua lakarkan hidup baru di bawah redhaNYA.
Sungguh,kami insan yang teramat lemah.Mengharapkan KasihNYA untuk memacu
kehidupan  baru ini di jalan yang terbaik,iaitu jalan IslamMU.

Moga ALLAH memberi aku kekuatan untuk menjadi isteri yang terbaik untuk dia.
Aku ingin menjadi wanita yang kelak boleh memilih mana2 pintu syurga untuk di masuki.
Ameen..

terima kasih cik ayah yang telah berkorban tenaga,fikiran,wang untuk menjadikan
impian ini nyata

terima kasih along atin muih kak nik icik adik yang telah membahagiakan aku selama ini


raya 2010 yang tak sama dengan selalu


terima kasih juga buat dia yang menjadi penghuni baru hatiku ini



sunyi selubungi malam
mengusik minda yang terlontar jauh
masih hangat terasa
tangan yang membelai
yang mengusik manja
daku damba kasihmu
biar jadi pedoman
buat penyuluh jalan
ku gapai impian

angin kau nyanyikan lagu
untuk permataku tenang selalu
bayu sampaikan berita
daku kini ceria,aman dan bahagia
selimutkan rinduku
bersama malammu

hadirlah dalam mimpiku
agar kau selalu
ada di sisiku
rindu belaian kasihmu
rindu senyumanmu
penawar lukaku

dengarkan lagu ini
hadiah untukmu
jasa dan bakti mu
ku kenang selamanya

dikau lah cahaya
tika malam menjelma
kasihmu membawa ke syurga
dalam redha yang ESA